مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان 69 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان 69 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه رویکردهای یادگیری دانشجویان
مبانی نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه داخلی رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه خارجی رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان
ادبیات نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

رویکرد دانشجویان نسبت به یادگیری 
به منظور سوق دادن دانشجویان به سمت یادگیری مادام العمر ابتدا لازم است رویکرد های مختلف دانشجویان را نسبت به یادگیری مورد بررسی قرار داد.  رویكرد دانشجویان به یادگیری،  تابعی از انگیزه و استراتژی است .  در صورت اختلاف بین انگیزه ها و استراتژی ها وقتی كه رویكرد یادگیری پاسخگوی الزامات تدریس و ارزیابی نباشد،  دانشجویان با مشكلات مواجه خواهند شد.  دانشجویان رویكردی را می پذیرند كه با ادراكشان از تكلیف مرتبط است و فعالیت آن ها در امر مطالعه و یادگیری نتیجه ادراكاتشان از محیط و دوره و تعاملی است كه با محیط دارند.  اگر ادراك دانشجویان این باشد كه ارزیابی،  مطالبه باز تولید دانش و انتقال اطلاعات را از آن ها دارد به احتمال قوی یك رویكرد صوری به یادگیری را بر می گزینند و بر حافظه تأكید می كنند.  ادراكات دانشجویان از برنامه درسی،  تدریس خوب،  اهداف روشن،  حجم (فشار) كار،  تكالیف دشوار و ارزیابی مناسب بر انتخاب رویكرد یادگیری آنان تأثیر دارد.  تفسیر فراگیران از محیط یادگیری و شیوه اجرای برنامه درسی به میزان مهمی در تعیین جهت هدفی كه دنبال می كنند و هم چنین بر رویكردهای یادگیری آنان مؤثر است. (ساکتی و همکاران ، 1386) 

 

اصطلاحات رویكردهای صوری و عمقی ابتدا توسط مارتون و سالجو (1976) مطرح شده و تحقیقات متعددی پیرامون آنها صورت گرفته است بیگز (1987) رویكرد سومی را به نام رویكرد استراتژیك یا  حصولی به آنها افزود كه ممكن است گاهی اوقات با رویكردهای حصولی و عمقی در هم آمیزد.   (ساکتی و همکاران ، 1386) این باور كه دانشجویان رویكردهای صوری،  عمقی و یا حصولی یادگیری را می پذیرند تأثیر معنا داری روی طراحی رویكردهای تدریس در آموزش عالی داشته است.  باید به خاطر داشت كه نباید دانشجویان به عنوان فراگیران صوری یا عمقی توصیف شوند.  چرا كه این واژه ها بیشتر بر رویكرد اشاره دارند و نه به فراگیر،  یك دانشجو می تواند در زمان های مختلف و به تناسب تكالیف متفاوت رویكردهای متفاوتی را در پیش گیرد.  

 

 

 

هر رویكرد یادگیری دارای دو بعد انگیزه و استراتژی است.  دانشجویان دارای رویكرد صوری،  انگیزه بیرونی (صوری) دارند و دانشگاه را وسیله ای برای رسیدن به نتایج دیگر مانند كسب شغل خوب می دانند.  آنها نیازمند به تعادل بین كار سخت و اجتناب از شكست هستند و با اتخاذ استراتژی صوری هدف را به الزامات برنامه درسی و ارزیابی محدود می كنند.  تمركز آنها بر جنبه های لفظی و محسوس اجزاء تكلیف و باز تولید دانش از طریق یادگیری مبتنی بر عادت و تكرار است و تكالیف را فاقد ارتباط با یكدیگر تلقی می كنند.  رویكردی كه دانشجو برای یادگیری در پیش می گیرد و بر اساس آن عمل می كند به شرطی می تواند مطلوب واقع شود كه به تبدیل منجر شود.  یعنی بتواند با برقراری رابطه بین مفاهیم و درك نسبت و ارتباط اجزای با یكدیگر و با كل به شیوه تجزیه و تحلیل و تركیب موضوعات پراكنده،  از آن ها به نتیجه ای جدید و نو برسد كه البته صفت تازگی و نو بودن می تواند مختص به آن یاد گیرنده در مقطع زمانی مورد نظر باشد.  چنین رویكردی را می توان رویكرد عمقی تلقی نمود.  

 

 

 

 

دانشجویان دارای رویكرد عمقی به ماده درسی علاقه مند هستند و با انگیزه درونی (عمقی) سعی در حداكثر رسانیدن فهم خود از درس برای ارضای كنجكاوی خود دارند.  آن ها با اتخاذ استراتژی عمقی تكالیف را جالب تلقی كرده و روی معنای ضمنی مطالب بیشتر از معانی لفظی آن ها تأكید می كنند و در جستجوی انسجام بین اجزای تكالیف مختلف با یكدیگر هستند.  برای این كه دانشجویان رویكرد عمقی به یادگیری را اتخاذ كنند لازم است اساتید با اتخاذ رویكرد عمقی به تدریس و ارزیابی مشوق دانشجویان باشند. 
دانشجویان دارای رویكرد حصولی یا استراتژیك برداشت خاصی از انگیزه بیرونی (حصولی) دارند و برای اثبات برتری خود با نمایش دستاوردهای مشهود به ویژه نمرات بالا تلاش می كنند.  آن ها با اتخاذ استراتژی حصولی و گزینش راهبرد مرتبط با تكلیف،  سازماندهی زمان و استفاده از مهارت های مطالعه،  مطالب را دنبال می كنند.  این دانشجویان نظام مند و مرتب هستند و به نسبت نمراتی كه می توانند بالقوه كسب كنند برای تكالیف خود زمان صرف می كنند.  

 

 

نتایج ارزیابی رویكردهای یادگیری طی زمان نشان می دهد كه دانشجویان در اثر تجارب خود از آموزش عالی تشویق به درگیر شدن با رویكردهای مطلوب یادگیری یعنی رویكرد عمقی نمی شوند.  این چنین استنباط می شود كه محیط تدریس و محیط یادگیری به خودی خود دانشجویان را نه ملزم و نه تشویق به رویكرد عمقی یادگیری می كند و ادراكات دانشجویان از آنچه برای موفقیت لازم است ضرورتاً درگیری معنادار آنها با مواد درسی را موجب نمی شود.  كیفیت كل یادگیری و نتایج یادگیری با رویكردهای یادگیری دانشجویان مرتبط است و اگر اساتید از ویژگی های دانشجویان خود بر حسب شیوه ی رویكردشان به یادگیری بیشتر آگاه باشند این دو می توانند بهبود یابند. رویكردهای سطحی و حصولی آسیب شناسانه هستند.  رویكرد سطحی مبتنی بر انگیزه حداقل كردن تلاش،  هم چنین به حداقل رسانیدن عوارض و پیامدهای ناشی از تلاش كم می باشد.  یعنی كسب نمره ی قبولی.

 

 

  اما از راه میان بر كه اغلب به معنای آن است كه دانشجو مایل به یادگیری عادتی محتوای گزینش شده است.  رویكرد حصولی نیز نتیجه گرا است نه وظیفه گرا و برای دانشجویی كه این رویكرد را دنبال می كند نمره بالا هدف است.  دانشجو وظیفه خود را فقط به دست آوردن نمره می داند.  بیشتر نگران عامل هزینه – سود،  زمان و تلاش است و تقلب نیز در خدمت این هدف قرار می گیرد.  اما رویكرد عمقی تنها رویكرد وظیفه گرا است.  در این رویكرد دانشجو می كوشد تا مواد آموزشی را بفهمد،  اجزای را به كل مرتبط بسازد و یادگیری را با دانش موجود خود یكپارچه كند و آن را در موقعیت های جهان واقع به كار گیرد.  در رویكرد راهبردی یا حصولی،  هدف دانشجویان سبقت گرفتن از ارزیابی است یعنی دانشجویان از الزامات ارزیابی آگاهند و با دقت متوجه ترجیحات ادراك شده از سوی اساتید هستند.  از این رو آن ها زمان و تلاش خود را برای بالا بردن نمرات خود بكار می گیرند. 

 

 

 معمولاً دانشجویان دارای رویكرد عمقی و حصولی (اغلب موارد عمقی) در ارزیابی ها عملكرد بالاتری دارند و در اغلب تحقیقات رابطه منفی بین نمرات دانشجویان در رویكرد صوری و عملكرد تحصیلی و رابطه ی مثبت بین رویكرد عمقی و حصولی و عملكرد تحصیلی دانشجویان در امتحانات گزارش شده است.  دانشجویی كه یادگیری را برحسب افزایش كمّی در دانش یا حفظ كردن تلقی می كند،  غیر ممكن است كه یك رویكرد عمقی به یادگیری را دنبال كند و بر عكس دانشجویانی كه یادگیری را انتزاع معنا یا فرا گرد تفسیری با هدف فهم واقعیت تلقی كنند،  احتمال بیشتری هست كه رویكرد عمقی به یادگیری را دنبال كنند.  دانشجویانی كه ماهیت ارزیابی را مشوق یادآوری می دانند و فشار كار را بالا تلقی می كنند به احتمال قوی رویكرد صوری را می پذیرند در حالی كه رویكرد عمقی با ادراكات مثبت از تدریس واجد كیفیت بالا،  اهداف روشن و تا حدی استقلال در یادگیری را تشویق كند.

 

 

  ادراك دانشجویان از زمینه تدریس مستقیماً بر انگیزه و آمادگی آنان و تصمیماتشان برای عمل اثر می گذارد.  به طور كلی دانشجویان روش یادگیری خود را با ادراكشان از آنچه برای آن ها لازم است تطبیق می دهند.  اكثر دانشجویان به شدت تحت تأثیر سیستم ارزیابی هستند.  آنها عناوینی را می خوانند و مهارت هایی را تمرین می كنند كه می اندیشند به احتمال بیشتر در امتحان خواهد آمد.  در صورتی كه اساتید از ارزیابی به صورت هدفمند استفاده نكنند،  دانشجویان می كوشند تا پی برند چه چیزی مهم است و با خواندن مواد بدون اهمیت در جهت اهداف نا مناسب فعالیت كنند.  محصول یادگیری ممكن است به صورت كمی با تأكید بر اینكه چقدر یاد گرفته می شود ارزیابی شده و یا به صورت كیفی با تأكید بر اینكه به چه خوبی و به چه روشی یاد گرفته می شود ارزیابی گردد.  ماهیت ارزیابی باید ماهیت اهداف یادگیری را منعكس كند.  تغییر رویكرد یادگیری دانشجویان طی دوره ی تحصیلی نشانه تأثیر تدریس و زمینه بر ادراكات دانشجویان و رویكردهای یادگیری آن هاست.  رویكردهای ارزیابی با هدف باز تولید دانش،  تدریس رسمی،  انتقال مستقیم اطلاعات،  فشار كار سنگین و فقدان آزادی در شیوه ی یادگیری،  مشوق رویكرد صوری یادگیری هستند (ساکتی و همکاران ، 1386)

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رویکردهای یادگیری دانشجویان 22

مبانی نظری در زمینه یادگیری
2-2-3- یادگیری مادام العمر 22
2-2-3-1-ابعاد یادگیری 22
2-2-3-2- رویکرد دانشجویان نسبت به یادگیری 28
2-2-3-3- سبک های یادگیری 32
2-2-3-4-یادگیری زدایی 38
جدول (2-3) انواع یادگیری زدایی 41
2-2-3-5- تعریف یادگیری مادام العمر 41
2-2-3-6-مقایسه مدل یادگیری مادام العمر با یادگیری سنتی 45
جدول (2-5) مقایسه بین مدل یادگیری مادام العمر و یادگیری سنتی 45
2-2-3-7-ویژگی های یادگیری مادام العمر 46
2-2-3-8-شایستگی های مورد نیاز یادگیری مادام العمر در دانشجویان 47
2-2-3-9-ابعاد یادگیری مادام العمر 48
2-2-3-9-1-خود مدیریتی 48
2-2-3-9-2-یادگیری چگونه یادگیری 50
2-2-3-9-3-ابتکار و نوآوری 52
شکل شماره‌ی (2-4): یادگیری مادام العمر برای نوآوری اقتباس از (ریجو،  2008) 52
2-2-3-9-4-قابلیت جمع آوری اطلاعات 52
2-2-9-3-5-قابلیت تصمیم‌گیری 56
2-2-3-9-6- یادگیری خود تنظیمی 57
2-2-3-9-7-خود کنترلی 58
2-2-3-10- نقش آموزش عالی در یادگیری مادام العمر 60
2-4-پژوهش‌های کاربردی 66

پیشینه پژوهش ها در زمینه یادگیری مادام العمر
2-4-2:پژوهش ها در زمینه یادگیری مادام العمر 67
2-4-2-1-پژوهش های خارجی 67
2-4-2-2-:پژوهش های داخلی 67
2-5- جمع بندی و نتیجه‌گیری 69
منابع 73
منابع فارسی 73
منابع انگلیسی 79
 

مقاله رشته علوم سیاسی با عنوان وضعیت سیاسی لبنان از گذشته تا بحال

مقاله رشته علوم سیاسی با عنوان وضعیت سیاسی لبنان از گذشته تا بحال حزب الله قطعنامه 425 وضعیت سیاسی لبنان حزب الله در نظام سیاسی لبنان دانلود مقاله رشته علوم سیاسی با عنوان وضعیت سیاسی لبنان از گذشته تا بحال…

گزارش كارآموزی رشته صنایع دستی با عنوان نحوه ساختن صنایع دستی

گزارش كارآموزی رشته صنایع دستی با عنوان نحوه ساختن صنایع دستی نگارگری سفالینه سفال گری آبگینه و شیشه صنایع مستظفرفهانواع لعاب های سنتی ایران سفالینه های سنتی ایران طرز تهیه گل سفال گری دانلود گزارش كارآموزی رشته صنایع دستی با…

اهمیت خودپنداره و تشریح نظریه های خود و خودپنداره

اهمیت خودپنداره و تشریح نظریه های خود و خودپنداره کلمات کلیدی : ابعاد خودپنداره پایان نامه خودپنداره شکل گیری خودپنداره تأثیرات خودپنداره بر رفتار ماهیت و عناصر خودپنداره نظریه های خودپنداره خودپنداره در اسلام نظریه های مربوط به خودپنداره نظریه…

طراحی الگوی ارزیابی عملکرد بانک قوامین

طراحی الگوی ارزیابی عملکرد بانک قوامین ارزیابی عملکرد در بانک ارزیابی عملکرد کارکنان بانک قوامین شاخص های ارزیابی عملکرد بانک ارزیابی عملکرد کارکنان با کارت امتیازی متوازن ارزيابي عملكرد سازمان با روش كارت امتيازي متوازن (bsc) مقاله ارزیابی عملکرد بانک…

خصوصی سازی در اصل ۴۴ قانون اساسی و نقش نظارت بر آن

خصوصی سازی در اصل ۴۴ قانون اساسی و نقش نظارت بر آن مدیریت دولتی نوین نقش خصوصی‌سازی چالش‌های خصوصی‌سازی چالش‌های تجزیه و تحلیل خط ‌مشی خصوصی‌سازی دانلود مقالات رشته مدیریت خصوصی سازی در اصل 44 قانون اساسی و نقش نظارت…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت از زندگی زناشویی 98 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت از زندگی زناشویی 98 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه رضایت از زندگی زناشویی مبانی نظری رضایت از زندگی زناشویی پیشینه تحقیق رضایت از زندگی زناشویی پیشینه داخلی رضایت از زندگی زناشویی…

پرسشنامه تاثیر فرهنگ مدیریت بر عملکرد شغلی کارکنان

پرسشنامه تاثیر فرهنگ مدیریت بر عملکرد شغلی کارکنان پرسشنامه فرهنگ مدیریت پرسشنامه عملکرد شغلی پرسشنامه عملکرد شغلی کارکنان پرسشنامه رابطه فرهنگ مدیریت و عملکرد شغلی کارکنان رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه تاثیر فرهنگ مدیریت بر عملکرد شغلی کارکنان…

خودروی برقی و طراحی یک سیستم گیربکس برای پیکان برقی

خودروی برقی و طراحی یک سیستم گیربکس برای پیکان برقی خودروی برقی سیستم انتقال قدرت نحوه تامین انرژی و عملكرد خودروی برقی طراحی یک سیستم گیربکس برای پیکان برقی خودروی برقی و طراحی یک سیستم گیربکس برای پیکان برقی دانلود…

نواقص جرائم علیه خانواده و ارائه راهکارهای مناسب

نواقص جرائم علیه خانواده و ارائه راهکارهای مناسب اقارب ترک انفاق تدلیس ازدواج مرد زن دار ازدواج زن شوهردار جرائم علیه خانواده نواقص جرائم علیه خانواده ضمانت اجرا کیفری جرائم علیه خانواده نواقص جرائم علیه خانواده و ارائه راهکارهای مناسب…

رویکردها و مدلهای سنجش ارزش ویژه برند

رویکردها و مدلهای سنجش ارزش ویژه برند ارزش ویژه برند سنجش ارزش ویژه برند رویکردهای سنجش ارزش ویژه برند مدلهای سنجش ارزش ویژه برند پایان نامه ارزش ویژه برند دانلود پایان نامه ارزش ویژه برند پایان نامه سنجش ارزش ویژه…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد سازمانی 75 صفحه آپدیت شده

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد سازمانی 75 صفحه آپدیت شده کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تعهد سازمانی مبانی نظری تعهد سازمانی پیشینه تحقیق تعهد سازمانی پیشینه داخلی تعهد سازمانی پیشینه خارجی تعهد سازمانی پیشینه پژوهش تعهد سازمانی…

مقاله تاثیر روابط اسرائیل و جمهوری آذربایجان بر امنیت ملی ایران

مقاله تاثیر روابط اسرائیل و جمهوری آذربایجان بر امنیت ملی ایران کلمات کلیدی : مقاله اسرائیل ابزارهای اسرائیل در آذربایجان اصول و مبانی سیاست خارجی اسرائیل علل برقراری روابط میان اسراییل و آذربایجان اقدامات اقتصادی اسرائیل در جمهوری آذربایجان اهداف…

منوگرافی روستای سیاهكلان

منوگرافی روستای سیاهكلان مونوگرافی تک نگاری روستای سیاهكلان دانلود مقاله منوگرافی روستای سیاهكلان سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه و پایان نامه رشته جغرافیا خرید پروژه و پایان نامه…

مبانی نظری و پیشینه دلایل شکلگیری مطالبات معوق

مبانی نظری و پیشینه دلایل شکلگیری مطالبات معوق مبانی نظری شکلگیری مطالبات معوق پیشینه تحقیق شکلگیری مطالبات معوق مبانی نظری و پیشینه تحقیق شکلگیری مطالبات معوق پیشینه پژوهش شکلگیری مطالبات معوق ادبیات نظری تحقیق شکلگیری مطالبات معوق دانلود مبانی نظری…

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق خشونت 45 صفحه

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق خشونت 45 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه خشونت مبانی نظری خشونت پیشینه تحقیق خشونت پیشینه داخلی خشونت پیشینه خارجی خشونت پیشینه پژوهش خشونت پیشینه نظری خشونت ادبیات نظری خشونت چارچوب نظری…

گزارش کارآموزی (کارورزی) رشته حقوق در واحد کانون سردفتران و دفتریاران با عنوان قاچاق اطفال

گزارش کارآموزی (کارورزی) رشته حقوق در واحد کانون سردفتران و دفتریاران با عنوان قاچاق اطفال اطفال قاچاق اطفال قاچاق انسان در ایران دانلود گزارش کارآموزی (کارورزی) رشته حقوق در واحد کانون سردفتران و دفتریاران با عنوان قاچاق اطفال دانلود گزارش…

تشریح کامل رتبه بندی در صنعت بیمه

تشریح کامل رتبه بندی در صنعت بیمه رتبه بندی در صنعت بیمه متدولوژي رتبه بندي شركت هاي بيمه مزایا و اثرات رتبه بندی شرکت های بیمه دلایل و ضرورت رتبه بندی در صنعت بیمه ایران مشكلات اجرايي رتبه بندي مؤسسات…

پاورپوینت سيستم‌هاي خريد و انبارداري

پاورپوینت سيستم‌هاي خريد و انبارداري پاورپوینت سيستم‌هاي خريد و انبارداري تحقیق سيستم‌هاي خريد و انبارداري سيستم‌هاي خريد و انبارداري مقاله سيستم‌هاي خريد و انبارداري کليات خريد و مفاهيم آن تعريف مديريت خريد آميخته خريد چهار عامل مهم در آميخته خريد…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک دلبستگی دوسوگرا

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک دلبستگی دوسوگرا کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه سبک دلبستگی دوسوگرا مبانی نظری سبک دلبستگی دوسوگرا پیشینه تحقیق سبک دلبستگی دوسوگرا پیشینه داخلی سبک دلبستگی دوسوگرا پیشینه خارجی سبک دلبستگی دوسوگرا پیشینه پژوهش…

پرسشنامه عوامل موثر بر تمایل به خرید محصولات جعلی در یک کشور اسلامی

پرسشنامه عوامل موثر بر تمایل به خرید محصولات جعلی در یک کشور اسلامی پرسشنامه تمایل به خرید محصولات جعلی پرسشنامه خرید محصولات جعلی پرسشنامه تمایل به خرید محصولات جعلی پرسشنامه تمایل به خرید کالای تقلبی پرسشنامه خرید کالای تقلبی پرسشنامه…

گزارش کارآموزی رشته برق با عنوان آشنایی با اجزا سیستمهای مخابراتی و تست گیرنده

گزارش کارآموزی رشته برق با عنوان آشنایی با اجزا سیستمهای مخابراتی و تست گیرنده سیستم ارتینگ انواع آنتنهای مخابراتی سیستم‌های ارتباطات ماهواره ای سیستمهای مخابراتی و تست گیرنده دانلود گزارش کارآموزی رشته برق با عنوان آشنایی با اجزا سیستمهای مخابراتی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رابطه بحرانهای بانكی و تقاضای پول

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رابطه بحرانهای بانكی و تقاضای پول مبانی نظری رابطه بحرانهای بانكی و تقاضای پول دانلود مبانی نظری رابطه بحرانهای بانكی و تقاضای پول پیشینه تحقیق رابطه بحرانهای بانكی و تقاضای پول ادبیات نظری رابطه بحرانهای…

مشخصات و مولفه های معنویت و هوش معنوی

مشخصات و مولفه های معنویت و هوش معنوی کلمات کلیدی : ابعاد هوش معنوی مدل های هوش معنوی مولفه های هوش معنوی هوش معنوی از دیدگاه اسلام نظریه های هوش معنوی الگوهای رایج هوش معنوی تحقیق درباره ی هوش معنوی…

پرسشنامه هوش هیجانی بار آن 90 سوالی با نمره گذاری، روایی و پایایی

پرسشنامه هوش هیجانی بار آن 90 سوالی با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه هوش هیجانی بار آن دانلود پرسشنامه هوش هیجانی بار آن 90 سوالی پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن (eq-i) پرسشنامه هوش هیجانی بار آن…

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه کیفیت روابط زناشویی

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه کیفیت روابط زناشویی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه کیفیت روابط زناشویی مبانی نظری کیفیت روابط زناشویی پیشینه تحقیق کیفیت روابط زناشویی پیشینه داخلی کیفیت روابط زناشویی پیشینه خارجی کیفیت روابط زناشویی…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *