مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی 70 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی 70 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه نوآوری دانشگاهی
مبانی نظری نوآوری دانشگاهی
پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی
پیشینه داخلی نوآوری دانشگاهی
پیشینه خارجی نوآوری دانشگاهی
پیشینه پژوهش نوآوری دانشگاهی
پیشینه نظری نوآوری دانشگاهی
ادبیات نظری نوآوری دانشگاهی
چارچوب نظری نوآوری دانشگاهی

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری نوآوری دانشگاهی تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق نوآوری دانشگاهی در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

نوآوری دانشگاهی 
نوآوری مستمر و فراگیر در سازمان ها،  در واقع نوعی-کند وکاو منظم برای یافتن شیوه ها و پاسخ های نو به فشارها و تغییر و تحولات محیطی است.  از آنجا که در محیط های پیچیده و متحول امروزی دیگر واکنش های تکراری برای رویارویی با این تغییرات کارآمد نمی باشد،  لذا دایم باید در جستجوی راه های جدید برای واکنش در برابر محیط برآمد.  به عبارتی آن دسته از سازمان ها و نظام ها می توانند در محیط پیچیده و پویا به بقای خود ادامه دهند که به طور مستمر قادر به خلق ایده ها و طرح های جدیدی جهت مقابله با فشارها و تحولات محیطی باشند( فتحی زاده و همکاران،  1389). 

 

 

از نوآوری دانشگاهی نیز تعاریف متعددی شده،  فرهنگ وبستر نوآوری دانشگاهی را توانایی انجام امری ابتکاری تعریف کرده است که به خلق محصول یا خدمتی جدید منجر شود به گونه ای که این توانایی ممکن است از هوش و استعداد افراد سرچشمه گرفته یا به وسیله آموزش ایجاد شود.  هالت: اصطلاح نوآوری دانشگاهی را در یک مفهوم وسیع به عنوان فرآیندی برای استفاده از دانش یا اطلاعات مربوط،  به منظور ایجاد یا معرفی چیزهای تازه و مفید به کاربرد.  وارکینگ نیز توضیح می دهد که : نوآوری دانشگاهی هر چیز تجدید نظر شده است که طراحی و به حقیقت درآمده باشد و موقعیت سازمان را در مقابل رقبا استحکام بخشد و نیز یک برتری رقابتی بلند مدت را میسر سازد.  به عبارتی نوآوری،  خلق چیز جدیدی است که یک هدف معین را دنبال و به اجرا رساند.  کیث اظهار می دارد: نوآوری دانشگاهی عبارت از پیدایش شیوه های نو در حل مسائل گوناگون سازمانی بوسیله گروهی از کارکنان در رشته های گوناگون است( طالب بیدختی،  1383).  

 

 

 

به تعبیردراکر  (1999) از دیدگاه مدیریتی نوآوری دانشگاهی به معنای تغییری است که بعد تازه ای از عملکرد را خلق  می کند،  ولیکن از دیدگاه سازمانی نوآوری به معنای بهره برداری از ایده جدید است.  در واقع به فرایند خلق،  توسعه و اجرای یک ایده جدید یا رفتار تازه،  نوآوری دانشگاهی گفته می شود.  باید دانست که نوآوری دانشگاهی می‌تواند به عنوان تغییر سازمانی برای پاسخ به محیط خارجی یا نفوذ بر آن در نظر گرفته شود.  آمابیل  (1998) نوآوری سازمانی را پیاده کردن و اجرای موفقیت آمیز ایده های خلاق در سازمان تعریف می کند و اشاره می کند که خلاقیت به ایجاد ایده های جدید توجه دارد در صورتی که نوآوری به کاربردن آن می پردازد پس خلاقیت نقطه آغاز هر نوآوری است و نوآوری تلاش برای تبدیل ایده خلاق به محصولات یا فرایند هایی است که نهایتاً موجب بهبود خدمات به مشتری،  کاهش هزینه و ایجاد درآمدهای جدید برای یک سازمان می انجامد. 
 کنز(2002) در تعریف خود از نوآوری دانشگاهی بر فرآیند آن تأکید کرده و نوآوری دانشگاهی را فرآیند گردآوری هرنوع ایده جدید و مفید برای حل مسئله می-خواند و معتقد است که نوآوری شامل شکل گرفتن ایده،  پذیرش و اجرای ایده  های جدید در فرآیند،  محصولات و خدمات است

 

 

 

ژنگ (2008) نوآوری دانشگاهی را به معنای ترک الگوهای قدیمی و مهم ترین قابلیت برای رشد و گسترش سازمان به شمار آورده است.  به زغم وی امروزه به طور فزاینده ای از نوآوری به عنوان یکی از عوامل اصلی حفظ مزیت رقابتی و موفقیت بلند مدت سازمان در بازارهای رقابتی یاد می شود.  از نظر جیمنز و سگارا  (2008) دلیل این امر آن است که سازمان هایی که ظرفیت ایجاد نوآوری دانشگاهی دارند،  سریع تر و بهتر از سازمان های غیر نوآور قادر خواهند بود به چالش های محیطی پاسخ دهند،  که این به نوبه خود عملکرد سازمان را افزایش می دهد.  
بنابراین،  در یک تعریف کلی می توان نوآوری دانشگاهی را به عنوان هر ایده ای جدید نسبت به یک سازمان و یا یک صنعت یا یک ملت و یا در جهان تعریف کرد.  با استناد به تعاریف فوق   می توان گفت خلاقیت پیدایی و تولید یک اندیشه و فکر جدید است در حالی که نوآوری عملی ساختن اندیشه و فکر آن است.  نوآوری به معنی به کارگیری تفکرات جدید ناشی از خلاقیت است که در یک سازمان می تواند به صورت یک کالای جدید،  خدمت و یا راه حل جدید انجام کارها باشد.

  در واقع نوآوری فرآیندی است که از طریق آن،  سازمان مشکلات موجود را شناسایی و تعریف کرده سپس فعالانه دانش جدید را برای حل آنها به کار می گیرد.  به طور کلی سازمان های نوآور سازمان هایی هستند که نسبت به تغییر نیازهای مشتریان تغییر مهارت های رقبا،  تغییر روحیه افراد جامعه،  تغییر شرایط تجارت بین الملل و مقررات دولتی واکنش نشان داده،  در شکل و نحوه تولیدات خود تجدیدنظر کرده و خود را متحول می سازند.  در همین رابطه پیتر دراکر نوآوری را یکی از اهداف هشتگانه در سازمان می داند.  فایول  نوآوری را یکی از اصول 14 گانه مدیریت معرفی می کند و الوین تافلر معتقد است محور موج سوم را خلاقیت و نوآوری تشکیل می دهد.  گاروین  نیز با دیدگاهی کاربردی،  سازمان یادگیرنده را سازمانی معرفی می کند که در خلق،  اکتساب و انتقال دانش و تعدیل و جایگزینی رفتارش با دانش و بینش جدید مهارت دارد. 

 

 

 در همین راستا می توان نتیجه گیری کرد که سازمان های خلاق و نوآور سازمان هایی یادگیرنده اند و یادگیری مهم ترین فرصت برای ایجاد تغییر و تحول و همگام شدن آنها با تغییرات محیطی است.  لاکت  نیز درباره ضرورت نوآوری و همگامی و هماهنگی با تحولات جدید می گوید: موج دریا تجربه ترسناکی است،  اگر در مقابل آن ایستادگی کنید شما را به گوشه ای پرتاب می-کند،  با این حال اگر بر آن سوار شوید،  می تواند در زمان کوتاهی شما را به جای دوری ببرد . به طور قطع بسیار ساده تر است که منتظر امواج تغییر باشید و بر آنها سوار شوید تا اینکه اصرار ورزید که  بی حرکت بمانید و به سویی رانده شوید.  مدیریت ساکن و بی حرکت نمی تواند مدت زیادی به طول انجامد،  موج یا آن را غرق میکند و یا کشتی این مدیریت در گل فرو می رود و همان جا باقی می ماند “بالاخره دیدگاه های بسیاری از نظریه پردازان دیگر مانند تافلر،  شون  و برگ کویست  نیز حاکی از آن است که سازمانهای امروزی نمی توانند روند و سرعت تغییرات را متوقف سازند بلکه تنها می-توانند تردیدها،  نوسانات و بی ثباتی ها را به فرصت-هایی برای آموختن،  تطابق و همخوانی مطلوب تبدیل کنند(کشاورز ، 1392)

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

فهرست مطالب
مبانی نظری و پیشینه پژوهش 22
مبانی نظری نوآوری دانشگاهی
2- 1- مقدمه 22
2-2-پیشینه پژوهش 22
2-1-1 – نوآوری دانشگاهی 22
2-1-1-1- تفاوت خلاقیت و نوآوری و تغییر و اختراع 22
شكل شماره ( 2-1) : رابطه خلاقیت،  نوآوری و تغییر 27
تولایی (1387) 27
2-2-1-2-تعاریف نوآوری 28
2-2-1-3- تاریخچه نوآوری 31
2-2-1-4- انواع نوآوری 34
2-2-1-5- فرایند نوآوری 37
شكل شماره (2-2): توالی فرآیند نوآوری در سازمان به نقل از تولایی (1387) 38
2-2-1-6- الگوهای تكامل فرآیند نوآوری تكنولوژیكی 39
2-2-1-6- 1-مدل فشار علم  : 39
2-2-1-6- 2-مدل كشش بازار  : 40
2-2-1-6- 3-مدل اتصالی  : 40
2-2-1-6- 4-مدل یكپارچه و شبكه ای  : 41
2-2-1-6- 5-مدل زنجیره ارزش  : 41
2-2-1-7-ویژگی های نوآوری 42
2-2-1-8-  نظام ملی نوآوری 46
2-2-1-9- تأثیر نوآوری بر فاكتورهای نظام آموزش 48
2-2-1-10- نظریه انتشار نوآوری 55
2-2-1-11-نوآوری دانشگاهی 58
2-2-1-12- نوآوری در آموزش عالی ( بر پایه مدل بالدریج ) 61
2-2-1-13- ابعاد نوآوری دانشگاهی 64

2-4-1-پیشینه تحقیقات در زمینه نوآوری دانشگاهی 65
2-4-1-1- پژوهش های خارجی 65
2-4-1-2- پژوهش های داخلی 66
2-5- جمع بندی و نتیجه‌گیری 68
منابع 72
منابع فارسی 72
منابع انگلیسی 78

 

بررسی تئوری پدیده تراوش با توجه به آمار سدسازی و مطالعات اخیر در زمینه تراوش

بررسی تئوری پدیده تراوش با توجه به آمار سدسازی و مطالعات اخیر در زمینه تراوش علل خرابی سدهای خاکی پیش بینی تراوش از بدنه سد خاکی بررسی فشار پیزومتریک در بدنه سد پیش بینی تراوش از بدنه سد خاکی بررسی…

پاورپوینت فصل هفتم کتاب مدیریت رفتار سازمانی تألیف دکتر زهرا برومند با موضوع مدیریت تعارض سازمانی و خلاقیت

پاورپوینت فصل هفتم کتاب مدیریت رفتار سازمانی تألیف دکتر زهرا برومند با موضوع مدیریت تعارض سازمانی و خلاقیت کلمات کلیدی : پاورپوینت فصل هفتم کتاب مدیریت رفتار سازمانی تألیف دکتر زهرا برومند با موضوع مدیریت تعارض سازمانی و خلاقیت پاورپوینت…

تشریح کامل و جامع نماد و نشانه

تشریح کامل و جامع نماد و نشانه نماد و نشانه در طول تاریخ ویژگی‌های بصری نشانه طراحی نشانه استفاده از رنگ در طراحی نشانه انواع نشانه طراحی آرم اهمیت انتخاب قالب و نوع آن در طراحی آرم نشانه‌های ترسیمی نمادها…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق جو عاطفی خانواده 80 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق جو عاطفی خانواده 80 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه جو عاطفی خانواده مبانی نظری جو عاطفی خانواده پیشینه تحقیق جو عاطفی خانواده پیشینه داخلی جو عاطفی خانواده پیشینه خارجی جو عاطفی خانواده…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت مشارکتی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت مشارکتی مبانی نظری مدیریت مشارکتی دانلود مبانی نظری مدیریت مشارکتی پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی ادبیات نظری مدیریت مشارکتی فصل دوم پایان نامه مدیریت مشارکتی مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی ادبیات و مبانی…

تأثیر زلزله بر خطوط انتقال آب شهری

تأثیر زلزله بر خطوط انتقال آب شهری زلزله خطوط انتقال آب شهری آسیب پذیری شبكه های آب و فاضلاب زمان وقوع زلزله تأثیر زلزله بر خطوط انتقال آب شهری دانلود پروپوزال مهندسی زلزله دانلود پروپوزال کارشناسی ارشد مهندسی زلزله دانلود…

نقش فرهنگ سازمانی در پیشگیری از بروز فساد اداری در سازمان های دولتی

نقش فرهنگ سازمانی در پیشگیری از بروز فساد اداری در سازمان های دولتی پیشگیری از فساد اداری روشهای پیشگیری از فساد اداری پیشگیری فساد اداری نقش فرهنگ سازمانی در پیشگیری از فساد اداری راهکارهای پیشگیری از فساد اداری راه های…

بررسی و رتبه بندی نیازهای سازمان برای پیاده سازی مدیریت دانش

بررسی و رتبه بندی نیازهای سازمان برای پیاده سازی مدیریت دانش پایان نامه مدیریت دانش عوامل موثر در پیاده سازی مدیریت دانش پایان نامه ارزیابی مقتضیات جهت استقرار مدیریت دانش استقرار مدیریت دانش در سازمان صنایع دریایی پایان نامه زیرساختهای…

اهداف و تاثیر حضور آمریکا و اسرائیل در کردستان عراق و نقش آنها در تحولات این منطقه

اهداف و تاثیر حضور آمریکا و اسرائیل در کردستان عراق و نقش آنها در تحولات این منطقه کلمات کلیدی : پایان نامه اسرائیل استراتژی اسرائیل در خاورمیانه پایان نامه تحولات کردستان عراق تحولات سیاسی و امنیتی کردستان عراق نقش آمریکا…

پروپوزال ارزیابی فقهی حدود شناسی حجاب در مذاهب پنجگانه و نظام حقوقی ایران

پروپوزال ارزیابی فقهی حدود شناسی حجاب در مذاهب پنجگانه و نظام حقوقی ایران حجاب و حدود آن ارزیابی فقهی حدود حجاب حدود حجاب در مذاهب خمسه حدود حجاب در حقوق ایران حدود حجاب در مذاهب پنجگانه حجاب در فقه حجاب…

بررسی علل شکل گیری سکونتگاه های غیررسمی در منطقه 19 شهر تهران

بررسی علل شکل گیری سکونتگاه های غیررسمی در منطقه 19 شهر تهران کلمات کلیدی : سکونتگاه های غیررسمی پایان نامه اسکان غیر رسمی پایان نامه سکونتگاه های غیررسمی ویژگی های سکونتگاه های غیررسمی توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی سکونتگاه های غیررسمی…

پرسشنامه بررسی تاثیر بازاریابی سبز بر رفتار خرید مشتری

پرسشنامه بررسی تاثیر بازاریابی سبز بر رفتار خرید مشتری پرسشنامه بازاریابی سبز دانلود پرسشنامه بازاریابی سبز پرسشنامه رفتار خرید مشتری پرسشنامه تاثیر بازاریابی سبز بر رفتار خرید مشتری رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه بررسی تاثیر بازاریابی سبز بر…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرسختی روانشناختی 27 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرسختی روانشناختی 27 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری سرسختی روانشناختی ادبیات نظری سرسختی روانشناختی چارچوب نظری سرسختی روانشناختی فصل دوم پایان نامه سرسختی روانشناختی دانلود مبانی نظری سرسختی روانشناختی پیشینه تحقیق سرسختی روانشناختی پیشینه…

ارزیابی عملکرد بانک با تحلیل پوششی داده

ارزیابی عملکرد بانک با تحلیل پوششی داده ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد در بانک ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها شاخص های ارزیابی عملکرد بانکها شاخص های ارزیابی عملکرد شعب بانک ارزیابی عملکرد بانک با تحلیل…

افزایش كارایی پرس و جوهای پایگاه داده تحلیلی با نگاشت مكعب مفهومی به فضای دوبعدی

افزایش كارایی پرس و جوهای پایگاه داده تحلیلی با نگاشت مكعب مفهومی به فضای دوبعدی مکعب داده پایگاه داده تحلیلی پردازش تحلیلی برخط مدل داده‌ی چند بعدی افزایش كارایی پرس و جوهای پایگاه داده تحلیلی نگاشت مكعب مفهومی به فضای…

بررسی فقهی و حقوقی ماهیت تنزیل اسناد تجاری با تأکید بر مقررات بانکی کشور

بررسی فقهی و حقوقی ماهیت تنزیل اسناد تجاری با تأکید بر مقررات بانکی کشور تنزیل خرید دین اسناد تجاری خرید دین پولی تنزیل اسناد تجاری بررسی فقهی ماهیت تنزیل اسناد تجاری بررسی حقوقی ماهیت تنزیل اسناد تجاری بررسی فقهی و…

پاورپوینت فصل پنجم کتاب مبانی مدیریت منابع انسانی تألیف گری دسلر ترجمه پارسائیان و اعرابی با موضوع ارزیابی عملکرد

پاورپوینت فصل پنجم کتاب مبانی مدیریت منابع انسانی تألیف گری دسلر ترجمه پارسائیان و اعرابی با موضوع ارزیابی عملکرد کلمات کلیدی : پاورپوینت فصل پنجم کتاب مبانی مدیریت منابع انسانی تألیف گری دسلر ترجمه پارسائیان و اعرابی با موضوع ارزیابی…

پرسشنامه بررسی تاثیر عوامل موثر بر رضایت از بانکداری الکترونیک

پرسشنامه بررسی تاثیر عوامل موثر بر رضایت از بانکداری الکترونیک پرسشنامه بانکداری الکترونیک پرسشنامه رضایت از بانکداری الکترونیک پرسشنامه عوامل موثر بر رضایت از بانکداری الکترونیک دانلود پرسشنامه رضایت از بانکداری الکترونیک رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه بررسی…

محاسبه قیمت تمام شده خدمات و فعالیتهای دانشگاه با هزینه یابی بر مبنای فعالیت

محاسبه قیمت تمام شده خدمات و فعالیتهای دانشگاه با هزینه یابی بر مبنای فعالیت نظام هزینه یابی بر مبنای فعالیت در دانشگاه قیمت تمام شده با هزینه یابی بر مبنای فعالیت قیمت تمام شده خدمات دانشگاه با هزینه یابی بر…

تبیین رابطه بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

تبیین رابطه بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران حسابداری کارشناسی ارشد حسابداری پایان نامه حسابداری مدیریت سود سود و کیفیت بورس اوراق بهادار بورس تهران دوره تصدی حسابرس بورس اوراق…

پاورپوینت استراتژي های رقابتي و تكنيك‌هاي تحليل صنعت و رقبا

پاورپوینت استراتژي های رقابتي و تكنيك‌هاي تحليل صنعت و رقبا پاورپوینت استراتژي های رقابتي و تكنيك‌هاي تحليل صنعت و رقبا استراتژي های رقابتي و تكنيك‌هاي تحليل صنعت و رقبا مروري بر روش كلاسيك تدوين استراتژي چرخ استراتژي رقابتي چارچوب استراتژي…

پاورپوینت فصل چهاردهم کتاب مبانی اقتصاد سنجی گجراتی ترجمه ابریشمی با موضوع مدلسازي اقتصادسنجي (II)

پاورپوینت فصل چهاردهم کتاب مبانی اقتصاد سنجی گجراتی ترجمه ابریشمی با موضوع مدلسازي اقتصادسنجي (II) کلمات کلیدی : پاورپوینت مدلسازي اقتصادسنجي II پاورپوینت فصل چهاردهم کتاب اقتصاد سنجی گجراتی پاورپوینت فصل چهاردهم کتاب اقتصاد سنجی گجراتی ترجمه دکترحمید ابریشمی کتاب…

تاثیر بی قیدی و بدحجابی در بروز ناهنجاری های تربیتی خانواده

تاثیر بی قیدی و بدحجابی در بروز ناهنجاری های تربیتی خانواده بدحجابی ناهنجاری های تربیتی خانواده تاثیر بدحجابی در تربیت خانواده تاثیر بدحجابی در بروز ناهنجاری های تربیتی خانواده دانلود مقاله بدحجابی دانلود مقاله ناهنجاری های تربیتی خانواده دانلود مقاله…

بررسی عوامل اجتماعی موثر بر قاچاق کالا در ایران

بررسی عوامل اجتماعی موثر بر قاچاق کالا در ایران قاچاق کالا تعهد اجتماعی تعارض ارزشی نگرشهای منفی وابستگی اجتماعی توسعه ناموزون اقتصادی– اجتماعی دانلود مقالات رشته علوم اجتماعی بررسی عوامل اجتماعی موثر بر قاچاق کالا در ایران دانلود مقالات علوم…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بازاریابی الکترونیکی 29 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بازاریابی الکترونیکی 29 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری بازاریابی الکترونیکی پیشینه تحقیق بازاریابی الکترونیکی پیشینه داخلی بازاریابی الکترونیکی پیشینه خارجی بازاریابی الکترونیکی پیشینه پژوهش بازاریابی الکترونیکی پیشینه نظری بازاریابی الکترونیکی ادبیات نظری بازاریابی الکترونیکی…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *